כל מה שטוב ומעניין לדעת על בוכנות מנוע
הבוכנות מהוות חלק חשוב וחיוני מכל מנוע. מספרם משתנה ועשוי לנוע בין שניים לשישה, שמונה ואפילו יותר, במנועים סטנדרטיים. נציג קבוצת שלמה נאור, הקבוצה המובילה בטיפול, ייבוא, מכירה והחלפה של מנועים וגירים מאיכות מעולה, מסביר כל מה שמעניין וכדאי לדעת על הבוכנות.
הגליל שלוקח את הרכב קדימה
מנועים הינם יחידות מורכבות ביותר, הכוללות מגוון רחב של חלקים נעים. אם אפילו חלק אחד לא יפעל בתיאום עם יתר המרכיבים, המנוע יושבת או שפעילותו תאבד יעילות . כמה בוכנות נחשבות לחלק חשוב כל כך במנוע, עד שהן הנותנות לזן הפופולרי של המנועים את שמם – מנועי הבוכנה. בעבר, אלה היו לא רק מקורות הכוח והעוצמה של כלי רכב גלגליים אלא גם של המטוסים ויתר כלי הטיס (עד שהגיעו מנועי הסילון).
באופן ציורי, ניתן לתאר את הבוכנות בתור גלילים, פשוטים במבט ראשון. כל גליל שוכן בתוך תא, בעל מבנה תואם, שנקרא צילינדר. הבוכנה, באמצעות שרשרת פעולות שמהווה את עקרון ההפעלה של מנוע בעירה פנימי, נעה מעלה ומטה שוב ושוב. אותה תנועה קווית שמקורה בגלילים אלה, מומרת לתנועה סיבובית. בהמשך, אותה תנועה היא זו שמוזרמת אל הגלגלים. כך נוצרת התנועה הקינטית שלוקחת את הרכב קדימה, בכל הילוך באשר הוא.
כמה בוכנות מנוע צריכה מכונית ממוצעת
שאלה מאוד מסקרנת שמרבים לשאול – כמה בוכנות בעצם צריכה מכונית ממוצעת. התשובה משתנה ומי שהיה עונה על כך בעבר, היה מתאר מציאות שונה מכפי שהיא כיום. התשובה הנפוצה שבעתיד כנראה תשתנה הינה 4 בוכנות. אפשר לומר שזהו מספר הקסם המקובל במרבית המכוניות בעולם. אפילו בארצות הברית, שם תעשיית הרכב אהבה להרבות בבוכנות (כמה שיותר, יותר טוב) החלו לייצר עוד ועוד רכבים בעלי 4 בוכנות. בין היתר, הדבר נעשה מכיוון שזהו שילוב אופטימלי בין נוחות בתחזוקה, יעילות המנוע והפחתה בזיהום האוויר. מנועים כאלה נחשבים ליחסים שקטים, מאוזנים ובקיצור "מאולפים".
עדיין, שלא כמו בישראל ובאירופה, בארה"ב עדיין מאוד נפוצים מנועים בעלי 6 בוכנות. אמנם מנוע זה נחשב ליותר מורכב מבחינת תחזוקה, אבל ההספק שלו מצוין. חובבי הגה מושבעים מספרים כי המהום המנוע וה"נהמה" חסרי תחליף. הגרגור של מנוע 6 בוכנות זה מקנה תענוג בלתי מבוטל שממחיש את העוצמה. אך ככל שהמודעות לאיכות הסביבה עולה, כך יורד מעמדם של מנועי 6 בוכנות שנחשבים לזוללי דלק של ממש. אך אי אפשר להסתפק בדברים אלה מבלי לציין את עובדת קיומם של רכבים בעלי עוצמת מנוע, רכבי יוקרה ורכבי שטח אשר מתהדרים במנועים בעלי 8 בוכנות, לא פחות! אפשר להתייחס למנוע כזה כאל סוג של מנוע כפול – 2 מנועי 4 בוכנות הפועלים במקביל ומספקים כוח וסמל סטטוס בעת ובעונה אחת.
כמה בוכנות מנוע צריכה מכונית מיוחדת
אחרי שאמרנו ש-4, 6 ואפילו 8 בוכנות נמצאות במנועי מכוניות ממוצעות, אפשר להצביע על עובדה נוספת. מכוניות מיוחדות יכולות להתהדר גם במספר אחר לחלוטין. לדוגמא, דגמים מסוימים של מכוניות קטנות או זעירות מצוידים ב-2 בוכנות ולא יותר. זהו, אגב, המספר המקובל בכלי רכב מנועיים קטנים נוספים, כגון רכב דו גלגלי. מצד שני, מכוניות ספורט, רכבי יוקרה וכאלה שאמורים להציע סל"ד הרבה מעבר לממוצע המקובל, עשויים לכלול בין 10 ל-12 בוכנות. יש המעריכים כי הסטנדרט כיום הולך ומשתנה. הסימנים מראים שבמקום מנועים בעלי 4 או 6 בוכנות נתחיל לראות הרבה יותר מנועים בעלי 3 בוכנות.
מבנה הבוכנה ואופן פעולתה
ציינו כי בוכנה בנויה כמעין גליל אולם אין בכך די. על מנת שהבוכנה תהיה אטומה לחלוטין וכדי לייעל את אופן פעולתה, מותקנים סביבה כמה רינגים קשיחים. אלה מעין טבעות שחשובות כדי למנוע בריחת לחץ ואובדן כוח מהמנוע. וזה המקום לציין בקצרה איך עובדת בוכנת מנוע ממוצעת.
דלק זקוק לאוויר (חמצן) בכדי לבעור ולספק את האנרגיה הדרושה להנעת הרכב. אם כן, התחלת פעולת המנוע בהזזת הבוכנה מטה כדי לאפשר יניקת אוויר ויצירת תערובת עשירה של דלק אוויר. זוהי פעולת היניקה. לאחר מכן, מתחילה פעולת דחיסה. הבוכנה עולה מעלה והתערובת נדחסת.
בדיוק ברגע הנכון משתחרר ניצוץ אשר יוצר בעירה. התערובת הבוערת מבצעת שני דברים. הגזים מחזירים את הבוכנה למטה ומספקים את כוח המנוע שמיתרגם לאנרגיית תנועה. לאחר ששאריות הגזים השרופים יוצאים דרך שסתום הפליטה נכנסת תערובת חדשה של דלק ואוויר, דרך שסתום היניקה. כך ממשיכה הבוכנה לעלות מעלה ולרדת מטה, שוב ושוב, עד לרגע שבו מדוממים את המנוע.
האם נקישות במנוע מצביעות על בעיה בבוכנות?
רעשים בלתי רגילים הנובעים מהמנוע נקראים לעיתים נקישות. אין הכרח כי הנקישות הללו יצביעו על בעיה בבוכנות או בצילינדרים דווקא. יתכן אמנם כי הנקישות נוצרות בשל רטיבות או פיח אבל יתכנו גם סיבות אחרות. לדוגמא, תקלה במצתים. הנקישות עלולות להיות תוצאה של חום מנוע גבוה וסיבות נוספות. חייבים להפריד בין נקישות הנובעות מבעיה במנוע לרעשים הנובעים מתקלות במערכת ההיגוי. החלפת רצועות, שימון, טיפול בשסתומים, אלה דוגמאות לפעולות שיכולות להחזיר את השקט ואת היעילות לפעולת המנוע. לקבלת שירות, הזמנת מנועים מייבוא, החלפת גירים וטיפולים באיכות גבוהה, מוזמנים לפנות לקבוצת שלמה נאור הוותיקה. אין תחליף לניסיון, לידע וליכולת.
אולי יעניין אותך גם: