רדיאטור לרכב
מה זה רדיאטור לרכב
הרדיאטור הוא אחד המרכיבים החשובים של מערכת הקירור של כל רכב. רכיב זה – שבעברית, אגב, נקרא מקרן – אחראי על שמירת הטמפרטורה במנוע בטווח של בין 90 מעלות ל-100 מעלות. בהתאם כשל בתפקוד הרדיאטור עלול לגרום להתחממות יתר של המנוע ולנזק חמור לראש המנוע. במקרים אלה תצטרכו להקדיש זמן יקר לתיקון הנזקים שנגרמו למנוע, וכמובן גם לא מעט כסף, ועל כן מומלץ בחום להקדיש תשומת לב לרדיאטור ולהבטחת תפקודו התקין.
את הרדיאטור אפשר לזהות בקלות גם בלי ידע טכני או בקיאות בעולם הרכב: הוא מורכב מצלעות קירור, כמו רדיאטור שמשמש לחימום חדרים, ומיקומו הוא בחזית המכונית. צלעות הקירור מכילות מים, שבאמצעותם מושגת המטרה של צינון המנוע.
איך עובד רדיאטור לרכב
האופן שבו רדיאטור ממלא את תפקידו החשוב, כאמור צינון המנוע ומניעת התחממות יתר של רכיב רגיש זה, מבוסס על כניסה של אוויר אל המנוע: במהלך הנסיעה של כל רכב, נכנס אליו אוויר קר. האוויר הקר מצנן את הצלעות של הרדיאטור, וכשהצלעות מתקררות, גם הטמפרטורה של המים שנמצאים בתוכן יורדת. המים שברדיאטור מגיעים אליו מהמנוע, באמצעות משאבה ייעודית, ומאחר המנוע חם, הם נכנסים אל הרדיאטור כשהם בטמפרטורה גבוהה יחסית. אחרי הצינון בזכות האוויר הקר אפשר להחזיר אותם למנוע – לא לפני שהם “נבחנים” באמצעות תרמוסטט כדי לוודא שהם אכן בטמפרטורה הנכונה; אם לא, הם יעברו עוד סיבוב של צינון בתוך הרדיאטור – ואז, כשהם חוזרים אל המנוע המים הקרים מקררים אותו ומספקים את ההגנה הנדרשת לראש המנוע.
חלק נוסף שכדאי להכיר נקרא מיכל עיבוי. מיכל זה מכיל מים, ותפקידו הוא להוות גיבוי – כך שכמות המים תמיד תספיק לצורך מילוי התפקיד של הרדיאטור. כשהטמפרטורה של המים שבתוך הרדיאטור היא יותר מ-100 מעלות הם נפרקים אל תוך מיכל העיבוי, וכשאין מספיק מים ברדיאטור אותם מים ממיכל העיבוי נשאבים אליו בחזרה.
תיקון רדיאטור לרכב
התקלות העיקריות ברדיאטורים לרכב הן סתימה, נזילה, סדקים עקב קורוזיה ופיצוץ באחד החלקים. חלק מהתקלות הן בלתי נמנעות, שכן הרדיאטור סובל באופן טבעי מבלאי שהולך ומצטבר ככל שהוא נמצא בשימוש זמן רב יותר. יחד עם זאת, את הסיכון להתרחשות סתימה ולהיווצרות קורוזיה ניתן בדרך כלל לצמצם משמעותית, וזאת אם מקפידים על שני כללים פשוטים: ראשית, לא למלא מי ברז ברדיאטור, אלא מים מיוחדים. מים רגילים גורמים לקורוזיה ועלולים להוביל גם לסתימות. שנית, המקום שבו ממלאים מים אינו מיכל העיבוי. הדרך הנכונה למלא מים היא דרך הפקק של הרדיאטור, שאותו תוכלו למצוא בחלקו העליון.
אזהרה: חל איסור מוחלט לפתוח את המכסה של הרדיאטור, או בכלל לגעת בו, כשהמנוע חם! אל תשכחו שבתוך הרדיאטור עלולים להיות מים בטמפרטורה גבוהה מאוד, ואם תפתחו את המכסה כשהמנוע חם, המים הרותחים עלולים לזנק ממנו ולגרום לכוויה חמורה! רק כשהמנוע קר, ניתן לפתוח את המכסה.
רדיאטור לא תקין כדאי בדרך כלל להחליף – עלות תיקון רדיאטור לרכב היא יחסית גבוהה, ועל כן מומלץ בכל מקרה שבו רכיב זה לא ממלא את תפקידו החשוב להצטייד באחד חדש.
אינדיקציה אחת לכך שהרדיאטור אינו תקין היא עליית ניכרת בטמפרטורת המנוע, שכמובן משתקפת במד השעונים של הרכב. במקרים אלה חשוב לבדוק מיד את הרדיאטור ובמידת הצורך להחליפו. אינדיקציה נוספת היא איבוד מים – הרדיאטורים המודרניים לא אמורים כלל לאבד מים, ועל כן אם חסרים מים ברדיאטור כדאי לבדוק אותו.
מאוורר רדיאטור לרכב
עוד מרכיב חיוני במערכת הקירור הוא המאוורר. המאוורר ממוקם בצמידות לרדיאטור ותפקידו הוא לצנן את המקרן. בכל מצב שבו הרדיאטור עצמו מתחמם מאוד, ועל כן לא יוכל כמובן לקרר את המים ולהוביל לצינון המנוע, המאוורר נכנס לפעולה – הפעולה היא שאיבת אוויר מחוץ לרכב והפנייתו אל הרדיאטור כדי לקרר אותו.
כמו הרדיאטור עצמו, גם המאוורר עלול להתקלקל – אצלנו תוכלו למצוא גם מאווררי רדיאטור איכותיים במחירים תחרותיים, וזאת לצד המלאי הרחב של הרדיאטורים, והכל באחריות מלאה.
הרדיאטורים לרכב במוסך של קבוצת שלמה נאור
אנו מחזיקים מלאי גדול של רדיאטורים לכל סוגי הרכב.
ברשותנו מחסן המאפשר מכירת רדיאטורים לרכב ישירות מהיבואן לצרכן, ללא פערי תיווך.
חברתנו מוכרת רדיאטורים חדשים לכל סוגי הרכבים ומהחברות המובילות בעולם.
כל מוצרינו עומדים בתקנים בינלאומיים מחמירים ומגיעים עם אחריות מלאה ישירות מהיבואן.
הרדיאטורים בעסק תואמים בדיוק לדרישות המקוריות של יצרן הרכב ומותאמים במיוחד למזג האוויר בישראל מה שיעזור למנוע ולגיר לעבוד קשורה לאורך זמן.
עם כל מכירת גיר או מנוע חברתנו תמליץ ותציע לכם לרכוש רדיאטור אשר יסופק בו בזמן הגעת החלק שהוזמן מה שיקצר תהליכים ויחסוך כסף וזמן יקר.