אלטרנטור לא תקין – מה נעשה במקרים כאלו?
כמעט כל אחד היום מחזיק כלי רכב – מדובר בחלק בלתי נפרד מרמת החיים אליה הורגלנו. אמנם, עד כמה שרכב מקל עלינו ומספק לנו נוחות – גם כאן יש לא מעט תקלות בלתי צפויות. כך לדוגמא, לעיתים נוכל למצוא את עצמנו מתמודדים עם רכב שלא מניע, לרוב בגלל אלטרנטור לא תקין. אז מה גורם למקרים שונים של אלטרנטור לא תקין, ואיך נוכל לטפל בהם? על כך ועוד המומחים שלנו יסבירו לכם במהלך הכתבה הבאה.
לפני הכל – מה זה אלטרנטור?
אלטרנטור הוא בעצם גנרטור, אותו מנוע הרכב מפעיל באמצעות רצועה. התפקיד של האלטרנטור הוא להפוך אנרגיה מכנית לאנרגיה חשמלית. במילים אחרות, אנחנו צריכים אלטרנטור כדי להטעין את המצבר, ולספק חשמל לכל רכיבי הרכב. לכן, במקרים בהם אנחנו מתמודדים עם אלטרנטור לא תקין – סביר להניח כי המצבר יפסיק לעבוד.
איך אדע שהלך האלטרנטור?
כדי להבין אם מדובר כאן באלטרנטור לא תקין, חשוב להבין פחות או יותר מהו המצב איתו אתם מתמודדים. לדוגמא, אם המצבר שבק חיים – אך בכל זאת הצלחתם להניע אותו עם חיבור לכבלים, סביר להניח כי הבעיה לא באלטרנטור עצמו. מנגד, אם הרכב מניע, אך הוא נכבה באמצע הנסיעה ומדליק מנורת מצבר בצבע אדום – ככל הנראה מדובר במצב של אלטרנטור לא תקין.
בדיקת אלטרנטור – כך תעשו זאת נכון
- בדיקת מתח טעינה – חשוב מאוד לבדוק את מתח הטעינה על ידי הנעת הרכב. חשוב לציין כי כאשר אתם בודקים זאת, עליכם לבצע את הבדיקה ללא הפעלת מזגן, רדיו וכיוצא בכך.
- מד זרם – חברו מד זרם מעל כבל המצבר. לאחר מכן, חברו אל קוטבי המצבר מכשיר שאמור לבדוק את העומס. אחר כך העלו את סיבובי המנועה פר דקה לכ-2,000 סיבובים, ובדקו כי מד זרם הטעינה יורד.
- מתג העומס – לחצו על מתג העומס של בודק המצבר, על מנת שתוכלו לגרום לאלטרנטור לייצר את מרב תפוקת הזרם.
בעיות באלטרנטור – סיבות נפוצות
- טעינת יתר – כאשר המצבר שלכם נמצא במצב של טעינת יתר, ויסות המתח של האלטרנטור משתבש לגמרי. כתוצאה מכך, המצבר מקבל מתח רב מדי – שפוגע בתפקוד האלטרנטור.
- רצועה שנקרעה – גם אם טיפלתם באוטו שלכם כמו שצריך לאורך השנים, עדיין סביר להניח כי רצועת האלטרנטור תיקרע בשלב מסוים. הרצועה נשחקת לאורך השנים, ולכן צריך לזכור להחליף אותה בזמן, וכמובן לבדוק אותה מעת לעת.
- נתק ברוטור – יכול להיות גם שהמצבר באוטו התרוקן, ולכן לא מגיע זרם בחיבור האלטרנטור.
איך נפתור את הבעיה?
תמיד נמליץ לכם לעבוד עם מוסך מורשה, אמין ומקצועי על מנת לפתור את הבעיה ולתקן את האלטרנטור שלכם. נכון, לפעמים מדובר בבעיות יחסית "מינוריות", אך בכל זאת נמליץ לכם לעבוד עם מקצוענים בלבד. מוסך אמין יוכל לספק לכם טיפול מקיף, ועל הדרך גם לפתור לא מעט בעיות נוספות שלא שמתם לב אליהן בכלל. דוגמא נהדרת היא מוסך שלמה נאור. מדובר במוסך של קבוצה שהוקמה עוד בשנת 1978, ומאז הספיקה לצבור שם בכל הנוגע לחלקי חילוף לרכב.
אולי יעניין אותך גם: