רכבים ישנים לגריטה

גריטת רכבים מושבתים

כיום, אחד מן האתגרים האסתטיים והתברואתיים הנפוצים ביותר במרכזי הערים בישראל הוא ריבוי כלי הרכב העולים על הכביש. הרכבים המיושנים פוגעים באיכות החיים ובנוף העירוני באופנים רבים ובמקרים מסוימים אף מהווים סיכון בטיחותי. על מנת להתמודד עם התופעה ולהפוך את המרחבים האורבניים לראויים יותר למאה ה-21, מיישמות רבות ממדינות המערב תוכניות גריטה שמטרתן להוריד רכבים מיושנים מהכביש ולמחזר את רכיביהם בצורה יעילה ואחראית סביבתית.

בישראל, אמנם, המצב מורכב בהרבה. בעוד שבמשך מספר שנים הייתה תוכנית גריטה פעילה מאוד אליה התגייסו רבים מאזרחי ישראל, מאז ומתמיד הייתה התוכנית מוגבלת מאוד ותקופת התוכנית הייתה בלתי יציבה. כיום, לא מיושמת תוכנית גריטת רכבים פרטיים בישראל כלל, אלא אך ורק לרכבי דיזל תעשייתיים. משמעות הדבר היא שעל מנת לשלוח את רכבך לגריטה כיום, יש צורך לפנות לאנשי מקצוע פרטיים.

מרכזי הערים – ארץ הרכבים הנטושים

אנו עומדים מול תופעה חסרת תקדים. היום יותר מאי פעם, ניתן לרכוש רכב חדש ולשדרגו לעתים קרובות בתנאים נגישים ונוחים הזמינים לאוכלוסייה רחבה מאוד. חברות הליסינג שהחלו לצוץ כפטריות אחרי הגשם, מציעות תוכניות מימון גמישות מאוד וכיום משדרג האזרח הישראלי את רכבו כל 7 שנים בממוצע.

תופעה זו, אמנם, מגיעה גם עם מורכבות גדולה. כאשר כל כך קל לרכוש רכב חדש, רבים כבר אינם מעוניינים ברכב יד שנייה, מה שגורם לרכב הישן להינטש בצדי הדרכים או בשטחים פתוחים בעיר או מחוצה לה.

מפגע אחד בעל השלכות רבות

רכבים ישנים במרכזי הערים מהווים מפגע סביבתי, בטיחותי ותברואתי בעל השלכות רבות.

  • רכבים מיושנים פולטים יותר מזהמים במהלך הנסיעה ומהווים כשליש מזיהום האוויר בערים. רכבים אלו גם מצוידים באמצעי בטיחות מיושנים יותר ומהווים סיכון רב יותר לכל המעורבים בתאונות.
  • אין הרבה דברים שיכולים לשוות גם לעיר הכי מתקדמת ומודרנית מראה של מדינת עולם שלישי כמו רכבים ישנים ומוזנחים הננטשים בצדי הדרך. רכבים נטושים מעמיסים על צירי התנועה בעיר ומהווים מפגע אסתטי נורא.
  • הרכבים הנטושים עשויים למשוך אליהם ילדים המשחקים העלולים להילכד ברכבים או להיפצע במהלך המשחק מחלקים שבורים או חלודים.
  • לבסוף, לא ניתן להתעלם מההשלכות הסביבתיות. הרכב הנטוש פוגע בסביבה פעמיים: ראשית, כאשר הרכב הנטוש מחליד וכאשר דולפים ממנו שמנים ודלקים שונים. שנית, חומרי הגלם של הרכב פשוט עומדים ומתכלים כאשר היה ניתן לייעדם למחזור ולחסוך בייצור חומרים חדשים.

נדרשת תוכנית לאומית

כיום, החליטו הרשויות המקומיות לעשות מעשה ונלחמות בתופעת הרכבים הנטושים בכל מרצן. עם זאת, מדובר בהליכי אכיפה בלבד. רכבים נטושים נגררים ובעליהם נקנסים. כעת, ראוי שלצד המקל, תהיה לבעלי הרכבים האפשרות לבחור בגזר. ראוי כי המשרד להגנת הסביבה ינהיג תוכנית לאומית רחבה לגריטת רכבים ויאפשר לבעלי הרכבים לקבל פיצוי הולם על רכבם המושבת.

5/5 - (6 votes)