חלקי חילוף לרכב
אחת ההמלצות המשמעותיות ביותר לכל בעל רכב היא להקפיד להשתמש אך ורק בחלקי חילוף איכותיים. חלפים מובחרים מבטיחים חוויית נהיגה אופטימלית, שומרים על ערך המכונית, מצמצמים משמעותית את תדירות הביקורים במוסכים והכי חשוב, מספקים את רמת הבטיחות הגבוהה ביותר האפשרית לכם ולכל מי שנוסע אתכם. בהתאם מומלץ לרכוש אלטרנטורים, סטרטרים, גירים לרכב, רדיאטורים, טלטלי מנוע, גלי ארכובה, מיסבים, בוכנות ושאר מרכיבים שדרושים לפעילות תקינה של המנוע, מחברה בעלת ניסיון רב ומחויבות מלאה לכל לקוח.
בעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות כל חלקי החילוף החשובים ביותר לרכב. כמו כן ישנן כאן המלצות כלליות לגבי הבחירה הכל כך חשובה.
מקוריים, תחליפיים או תואמים?
כשנוצר צורך בחלק כזה או אחר ההחלטה הראשונה היא האם להעדיף חלפים מקוריים, תחליפיים או תואמים. בהקשר זה חשוב להדגיש שב-2016 נכנסה לתוקף רפורמה מקיפה בתחום השירותים לרכב. אחת התקנות שנכללת ברפורמה שיזם שר התחבורה באותם ימים, ישראל כץ, היא שכל מוסך מחויב להציע לבעלי רכב שתי הצעות מחיר – האחת עם חלקים מקוריים והשנייה עם חלקים תחליפיים.
חלקי חילוף מקוריים – חלקים לרכב אשר מיוצרים ע”י היצרנית הרשמית. משמעות הדבר היא שהחלק שיותקן במכונית שלכם זהה לחלוטין לזה שהתקלקל או פשוט התבלה. היתרון העיקרי הוא איכות מרבית והחיסרון הבולט הוא תג המחיר.
חלקי חילוף תחליפיים – חלקי חילוף של יצרניות שונות. היתרון המובהק הוא המחיר האטרקטיבי, ומצד שני יש אי ודאות מסוימת לגבי האיכות, ובפרט אם אתם לא יודעים מהו מקור החלק.
חלקי חילוף תואמים (Original Equipment Manufacturer) – חלקים שמיוצרים ע”י יצרניות רשמיות, ואפילו באותם מפעלים שבהם מיוצרים החלקים המקוריים. בהתאם האיכות תהיה גבוהה ועוד יתרון הוא המחיר הנמוך בהשוואה לחלק חילוף מקורי. ההבדל העיקרי יהיה באורך תקופת האחריות.
הסוגים העיקריים של חלקים לרכב – מידע חיוני
מנוע הבעירה הפנימית, שהוא הסוג הנפוץ ביותר כיום בכלי רכב, החל להיות מפותח במאה ה-19 ובמאה העשרים השתכלל והפך להיות יעיל מאוד. מנוע הוא מערכת שכוללת חלקים רבים, ולכל אחד ואחד מהם השפעה על תפקודו – ולכן חשוב מאוד לבחור חלקי חילוף באופן מושכל. החלפים העיקריים הם:
גיר לרכב
הגיר, שמוכר גם בשם תיבת הילוכים, מייצר עבורנו את היחס המדויק בין מומנט לבין מהירות הסיבוב של המנוע. כל תקלה קלה עלולה להפוך לבעייה חמורה, ולכן חשוב להקדים תרופה למכה – ע”י שיפוץ הגיר או החלפתו. בגירים המודרניים ייתכנו בעיות אלקטרוניות (למשל בחיישנים), בבית השסתומים וגם בעיות מכניות שונות. האינדיקציות הרלוונטיות לכך שאולי הגיע הזמן להחליף גיר הן רעשים חריגים כשמעבירים הילוכים, רעידות של המכונית וגם ריח שרוף. גיר לרכב חייב להתאים לדגם ולתת הדגם הספציפיים של הרכב וגם לשנת הייצור.
רדיאטורים
לרדיאטור יש אחריות חשובה: לדאוג שטמפרטורת המנוע תישאר בתוך הטווח התקין. בעיה ברדיאטור עלולה לגרום להתלהטות המנוע ולנזקים בלתי הפיכים למרכיבים שונים בו. מומלץ להעדיף רדיאטורים מקוריים או תואמים, עם אחריות, כדי לנהוג בראש שקט גם בימים החמים ביותר וכשהרכב עומד בעומסים כבדים כך שהמנוע מתחמם מאוד. עוד כדאי לדעת שבחלק מהמקרים החלק הדרוש הוא לא כל הרדיאטור אלא המאוורר שלו (שהתפקיד שלו הוא לצנן את הרדיאטור, כך שהוא יוכל למלא את ייעודו ולצנן את המנוע).
אלטרנטורים
אלטרנטורים הם חלקים לרכב שהופכים אנרגיה מכנית לאנרגיה חשמלית. בזכותם אנחנו יכולים להדליק אורות, להשתמש במגבים, להפעיל את המזגן ולבצע פעולות נוספות שנשענות על זרם חשמלי. הבעיות השונות שעלולות לפגוע באלטרנטור הם רצועה שהפכה בלויה או שנקרעה, פחמים גמורים, וסת פגום ודיודות שרופות.
סטרטרים
סטרטר הוא למעשה מנוע בתוך המנוע – מנוע זעיר יחסית שמקבל כוח מהמצבר במהלך סיבוב המפתח בסוויץ’. בזכות כוח זה של הסטרטר מתאפשרת הפעילות ההתחלתית של המנוע עצמו. תוך כדי הפעילות הוא צובר עוד ועוד כוח, עד שהסטרטר כבר לא נחוץ. כבל מנותק או רפוי עלול להשבית את הסטרטר, וחשוב לוודא שאין כבל כזה לפני שרוכשים חדש.
מדחס מזגן
עוד חלק חילוף לרכב בעל חשיבות רבה – שהרי קשה לדמיין נסיעה ברכב ללא ממוזג במהלך הקיץ (ולמעשה גם בלא מעט ימי אביב או סתיו).
המדחס, כפי שניתן להבין משמו, דוחס את הגזים שמהווים את הבסיס לפעילותו של המזגן. חלק נוסף הוא המעבה, שממיר גז דחוס בלחץ גבוה לכדי נוזל שזורם אל המאייד וכך מושלמת פעולת קירור תא הנוסעים. ישנם מדחסי סכינים, מדחסים רוטטיביים ומדחסים בוכנתיים שבהם מספר הבוכנות הוא הפרמטר החשוב ביותר.
גל זיזים
גל זיזים מתזמן את פתיחתם וסגירתם של השסתומים בבוכנות. דיוק מוחלט הכרחי לצורך פעילות תקינה, ולכן גל הזיזים – שצורתו היא כמעין מוט שלאורכו יש זיזים – הוא אחד המרכיבים המרכזיים בכל מנוע. סיבוב המוט מאפשר לכל זיז ללחוץ או לדחוף שסתומים מתאימים, בנקודת הזמן הנכונה. גל זיזים שחוק עלול להוביל לצריכת דלק גבוהה יתר על המידה, זיהום אוויר מופרז ואפילו השבתת המנוע.
בוכנות
במנועים הסטנדרטיים יש בדרך כלל 4 בוכנות שנמצאות בתוך צילינדרים ונעות מעלה ומטה. התנועה הקווית מומרת לכדי תנועה סיבובית, והאנרגיה מוזרמת אל הגלגלים. ישנם גם מנועים בעלי 2 בוכנות ומצד שני דגמים ספציפיים עם מספר רב יותר של בוכנות, כשמצד אחד הביצועים שלהם טובים יותר ומצד שני הם מחייבים תחזוקה מושקעת יותר. אחד הסימנים הנפוצים לבעיה בבוכנה היא נקישות שעולות מהמנוע, אם כי זוהי אינדיקציה גם לתקלות אחרות. בהתאם חשוב מאוד להגיע למוסך מקצועי ואמין, כדי לא לקנות שלא לצורך חלק חילוף לרכב זה.
מיסבי מנוע
סוג נוסף של חלקי חילוף לרכב שנוצר בהם צורך מעת לעת הם מיסבים. תפקידם של המיסבים הם להפחית את החיכוך בין מרכיבים אחרים שנעים כל הזמן, כדי לצמצם את הבלאי בהם. בחלק מהמיסבים, אלה ההידראוליים, יש נוזל ייעודי או שמן. סוג נפוץ אחר הוא מיסב כדורי שכולל 2 טבעות וביניהן מספר כדורי פלדה שמעוגנים למקומם באמצעות מעין כלוב. מיסבים לא תקינים מובילים בדרך כלל לרעשים חריגים. גם ריח חרוך הוא אינדיקציה לצורך לבחון את החלק הזה במנוע.
ראש מנוע
ראש מנוע חשוף לטמפרטורות גבוהות מאוד, ולכן חייב להיות עמיד וחזק. בהתאם מדובר באחד מאותם חלקי חילוף לרכב שלגביהם ממש לא כדאי להתפשר. בין תפקידיו של ראש המנוע: לשמש כמכסה לבלוק המנוע, למנוע חדירה לא מבוקרת של גזים אל תא השריפה, לאטום את הצילינדרים ולספק לשסתומים נקודת אחיזה.
בין המצבים שבהם רצוי להגיע מידית למוסך ולבדוק את מצב ראש המנוע: כשמערכת הקירור לא מסוגלת לצנן את המנוע, כשמתרחשות הצפות ברדיאטורים בתדירות גבוהה, כשכמות העשן הנפלטת מהרכב חריגה, כששמן המנוע הופך לבהיר או נשרף, וכשיש רעש של תקתוקים מהמנוע. ראש מנוע פגום עלול לגרום לחלקים אחרים להתעוות ולמבנה כולו לקרוס – כך שהתוצאה עלולה להיות צורך בהחלפת המנוע כולו.
טלטלי מנוע
מספר טלטלי המנוע הוא כמספר הבוכנות, והצורה שלהם היא כשל מטקה. הקצה הצר של המוט מחוברת לבוכנה שנכנסת לצילינדר, והקצה הגדול מתלבש על גל הארכובה. תפקידו של כל טלטל מנוע הוא להמיר את הכוח שמיוצר במנוע, שהוא אנרגיה ישרה, לכזה שמניע גלגלים בתנועה אחידה וסיבובית. המפתח להמרה החיונית הזו הוא הזוויות שמשתנות לאורך התנועה. טלטל מנוע איכותי מיוצר מפלדה יצוקה או מתכות שונות (ובפרט אלומיניום או טיטניום). פעולה לא מיטבית של טלטל מנוע פוגעת בביצועים של הרכב – הנהג והנוסעים ירגישו שהמנוע “לא סוחב” או “התעייף”. כמו חלקי חילוף לרכב אחרים שמבטיחים יעילות מרבית, גם כשבוחרים טלטלי מנוע מומלץ להעדיף את אלה התואמים.
אטמי מנוע
אטם מנוע חייב להיות חזק ועמיד, גם לעומס אינטנסיבי וגם לטמפרטורה גבוהה, ועל כן הוא מיוצר מנחושת, ברזל, פלדה רב שכבתית, ויטון (סוג חזק במיוחד של גומי), חומרים סיליקוניים ועוד. תפקידם של אטמי המנוע הוא לוודא שהחומרים השונים שמעורבים בפעולת המנוע – סוגים שונים של גזים ונוזלים – לא מתערבבים ביניהם. אטם לקוי עלול להוביל לשריפה של שמן המנוע, בלאי מואץ, זיהום אוויר, התחממות של המנוע (עקב שריפת נוזל הקירור) ונזקים נוספים. עשן סמיך לבן מהאגזוז הוא סימן לאטם מנוע פגום.
גל ארכובה
תפקידו של גל הארכובה הוא לסייע בהמרת האנרגיה הקווית שמגיעה מהבוכנות לאנרגיה סיבובית שדרושה לצורך פעולת הגלגלים. לשם כך מחובר גל הארכובה – שהוא מוט פלדה עם כיפופים שמזכירים ברכיים ושנקראים טלטלי מנוע – אל הבוכנות מצד אחד, ואל הסרנים מצד שני. החומר המקובל לייצור גל ארכובה הוא פלדה מחושלת, כשבחלק מהמקרים משולב בה גם פחמן.
מגדש טורבו
מגדש טורבו מאפשר להפיק ביצועים מרשימים במיוחד גם ממנועים צנועים. הוא מורכב משתי טורבינות, שאחת מהן מסתובבת בזכות הגזים שנפלטים מהמנוע ומסובבת את השנייה. הסיבוב של הטורבינה השנייה מוביל ליניקת אוויר מבחוץ ולדחיסתו אל המנוע. פעולה זו, והגדלת כמות הדלק שמתרחשת במקביל, מייצרות כוח רב יותר מהרגיל.
פעולתו התקינה של מגדש טורבו תלויה בנוכחות של שמן, אשר מגיע אליו באמצעות משאבות עוצמתיות. האינטנסיביות שבה פועלות הטורבינות, בתנאים סביבתיים קשים ובפרט טמפרטורה גבוהה, מובילה לשחיקה מואצת שלהן כמו גם של חלקים נוספים במגדש – המדחס ובית המדחס, תותבי פלדה, מחזירי שמן וגלגל משאבה. מגדש טורבו הוא חלק יקר יחסית, ולכן בחלק מהמקרים תועדף האופציה של שיפוץ המגדש במקום החלפתו – וכשזה המצב, חשוב להשתמש בחלקי חילוף תואמים כדי שהמגדש המשופץ יוכל להמשיך להפיק ביצועים מרשימים.