גיר לרכב – סוגי גירים ותיבות הילוכים
תיבת ההילוכים של רכב מנועי, המכונה בדרך כלל בשם גיר, הינה בעלת תפקיד חשוב ביותר. תפקיד התיבה הינו להעביר את האנרגיה שמפיק המנוע אל הגלגלים. מרכיב מרכזי שיש בתיבות ההילוכים השונות הינו גלגלי שיניים. אך בשל העובדה שיש כמה וכמה סוגים של תיבות הילוכים, נבקש להתמקד הפעם בסוגים השונים של גיר לרכב, על משמעותיהם השונות שלהם. חשוב לציין כי יש נהגים שמעדיפים גיר מסוים על פני גיר אחר, ולפעמים הדבר נובע בשל מיתוסים שכבר לא נכונים כיום (למשל שגיר ידני חסכוני יותר לעומת גיר לא ידני).
מתחילים מהבסיס – הגיר הרגיל, הוותיק ביותר
תיבת הילוכים רגילה, כלומר גיר רגיל, מצריכה פעולה אקטיבית מצד הנהג בכל פעם שנדרשת החלפת הילוך. המצמד או הקלאץ’ מאפשרים החלפת הילוך בכל פעם שרוצים להאיץ או להוריד את סיבובי המנוע בהתאם לתנאי הדרך. כדי להעביר הילוך מבלי לפגוע בגיר, יש ללחוץ ברגע הנכון על דוושת הקלאץ’. המצמד בנוי מדסקיות והוא יכול להפריד בין המנוע לבין הגיר. לאחר ההפרדה, משלבים את הקלאץ’ בזהירות כאשר משלבים הילוך. הגיר הרגיל נחשב לבעל מבנה יחסית פשוט, אך אין זה בהכרח דבר רע. כלומר הוא גם בעל אמינות גבוהה יותר ונוטה פחות להתקלקל ביחס אל התצורות האחרות שנציג בהמשך.
תיבת הילוכים אוטומטית
תיבה מסוג זה, כשמה כן היא, הנהג לא צריך לבצע פעולה יזומה, אין צורך בדוושת קלאץ’ ועל פי מהירות הרכב, ההילוכים משתנים לפי צורך. כיום מקובלת במיוחד תיבה שנקראת פלנטרית שיש בה 4 הילוכים. תיבה זו מועדפת על נהגים שרוצים נהיגה קלה ומוכנים לוותר על תחושת השליטה האקטיבית ברכב. גיר זה מועדף במיוחד בנהיגה עירונית אך יש להביא בחשבון כי בדרך כלל, תיבה אוטומטית מורידה את ביצועי הרכב.
תיבת הילוכים טיפטרוניק
תיבת הילוכים מסוג זה נועדה להוות סוג של גשר בין הגיר הרגיל לבין גיר אוטומטי. מצד אחד, ישנה תיבת הילוכים אשר הנהג שולט עליה ומרגיש נהיגה אקטיבית. יחד עם זאת, הגיר מצויד במערכת חכמה שיכולה לחוש מתי יש צורך להעביר הילוך ואם הנהג לא מבצע את הפעולה הזאת בתוך סל”ד (סיבובי מנוע לדקה) רצוי, המערכת תבצע בעצמה את העברת ההילוך.
זהו פתרון טוב לנהגים שאוהבים לחוש את השליטה ברכב אבל רוצים גם אפשרות לנהגיה “במצב אוטומט”. חשוב לציין כי המערכת הזאת חכמה, כאשר המחשב יודע לזהות לא רק מצבים שבהם צריך להעביר הילוך אלא גם מצבים שבהם הנהג “טועה” ומנסה להעביר הילך כאשר הדבר לא רצוי, לא נכון או פוגע בגיר. חשוב לציין כי לצד נוחות בנהיגה, יש כאן אפשרות לחיסכון של ממש בדלק.
תיבה רובוטית ותיבה רציפה
סוג נוסף של גיר לרכב נקרא גיר רובוטי. תיבה רובוטית דומה לכאורה לגיר אוטומטי רגיל, אך יש בה מספר גדול יותר של הילוכים. יש גם גרסאות מוצלחות במיוחד, עם שני מצמדים וההילוכים מוחלפים בהחלטת מחשב ודואגות לנסיעה חלקה ונעימה. תיבה נוספת היא תיבה רציפה – CVT. יש מבנים שונים של תיבות מסוג זה, כאשר בחלקן נעשה שימוש ברצועה ובחלקים דמויי חרוט.