גירים אוטומטיים

גירים אוטומטיים

רוב כלי הרכב שנעים כיום בכבישים מגיעים עם תיבת הילוכים אוטומטית. זוהי כמובן האופציה הנוחה ביותר עבור מרבית הנהגים, ובפרט לצורך נהיגה במרחבים האורבניים הצפופים שבהם נדרש שינוי של המומנט לעיתים תכופות. לצד היתרון המשמעותי, יש גם מחיר מסוים להעדפת האוטומט: בלאי רב יותר, בעיקר עקב ריבוי הרכיבים האלקטרוניים בתיבה. בהתאם נדרשת תחזוקה אחראית של הגיר האוטומטי, תשומת לב מלאה לכל אינדיקציה לתקלה, ואם נוצר צורך בהחלפת הגיר – בחירה מושכלת של גיר אוטומטי חדש. בעמוד זה תמצאו מידע מקיף אודות גירים אוטומטיים, בעיות נפוצות, שיפוץ והחלפה.

אילו תקלות עלולות להיווצר בגירים האוטומטיים?

גירים אוטומטיים עלולים להתקלקל גם כתוצאה מכשל מכני וגם עקב כשל חשמלי. תקלה נפוצה יחסית אחת היא "גיר מחליק" – מצב שנגרם עקב ירידה בלחץ השמן הפנימי של הגיר, וכתוצאה מכך לא מתאפשרת היצמדות של הדיסקיות. התוצאה: ההילוך לא מצליח להשתלב בצורה תקינה.

מצב אחר, שכבר מחייב התייחסות מידית ולמעשה מאפשר נסיעה רק עד למוסך, הוא כשנדלקת המנורה הרלוונטית בלוח השעונים. במקרה כזה זוהתה תקלה ע"י המחשב של הרכב שאחראי על הגיר, וכדי למנוע נזקים בלתי הפיכים המחשב מונע החלפת הילוכים ובעצם גורם למכונית לנסוע בהילוך אחד בלבד – מצב שכמובן לא ניתן להמשיך לנסוע בו זמן רב מדי.

גורם נוסף שעלול לשבש את הנסיעה ברכב עם גיר אוטומטי הוא בלאי טבעי. האינדיקציות לבעיה זו הן רעש מוזר, חריקות כשהתיבה מעבירה הילוכים, תזמון לא נכון של העברת ההילוכים וגם הגעה לסל"ד גבוה מדי.

אבחון התקלה בגיריים אוטומטיים

טיפול נכון בתקלה שפוגמת בתפקוד התקין של גירים אוטומטיים מבוסס על אבחון מדויק. לצורך זה נעשה שימוש במערכות ממוחשבות מתקדמות, שמזהות את נקודת הכשל בוודאות. הכשל עשוי כאמור להיות גם מכני וגם חשמלי, ולמעשה יש גם מקרים שבהם הגיר עצמו תקין והבעיה נובעת ממערכת אחרת ברכב. בהתאם נדרש ניסיון רב בפענוח ממצאי אותן מערכות ממוחשבות, וגם ריבוי הרכיבים בכל תיבת הילוכים אוטומטית הופך את הניסיון למשאב יקר ערך.

מה עדיף, לשפץ גירים אוטומטיים או להחליף?

כשברכב יש גיר אוטומטי שכבר לא יכול למלא את התפקיד החשוב שלו, ישנן שתי אפשרויות: האופציה הראשונה היא לשפץ את הגיר הקיים, והאופציה השנייה היא להחליף אותו. במקרה השני ההחלפה אפשרית עם גיר משומש, כלומר חלק שנלקח מרכב שעבר פירוק, או עם גיר חדש.

שיפוץ גירים אוטומטיים חייב להתבצע ע"י מומחים מיומנים בלבד. כדאי לקחת בחשבון שהעלות עלולה להיות גבוהה יחסית, ובפרט בהשוואה לאופציה של החלפת הגיר הקיים בגיר מפירוק (כמובן במצב טוב). בכל מקרה לצורך השיפוץ חשוב להשתמש בחלקים איכותיים במקום אלה שכבר התבלו, ולא להתפשר על כך – פשרה עלולה לגרום להישנות התקלה תוך מספר חודשים לא רב.

בבחירה בין גירים אוטומטיים מפירוק לבין גיר אוטומטי חדש לגמרי השיקול המרכזי הוא זה הכלכלי. ההבדל במחירים משמעותי, ואם מקפידים על גיר מפירוק בחו"ל, וממקור שאפשר לסמוך עליו בעיניים עצומות, הבחירה תתגלה כמשתלמת מאוד.

1/5 - (1 vote)