chra ליבה רכב טורבו

ליבה (קור) – CHRA – המרכיב המרכזי של טורבו

טורבו הוא רכיב שמצליח לשדרג במידה ניכרת את הביצועים של הרכב, ואפילו הופך את הנהיגה למלהיבה. בהתאם הוא מעורר עניין רב, ויש גם לא מעט שאלות לגבי החלקים השונים בטורבו ותפקידם. המרכיב המרכזי נקרא ליבה, או CHRA (ראשי תיבות של הביטוי Center Hub Rotating Assembly), ובעמוד זה תמצאו מידע אודותיו ולגבי הדרך שבה הטורבו מחזק את המנוע.

מהי הליבה של טורבו לרכב?

ליבה, או CHRA, היא כאמור המרכיב העיקרי בכל טורבו (שלפעמים נקרא גם מגדש). הליבה היא החלק שעליו מורכבים גם הציר המרכזי וגם מניפת היניקה, ובנוסף היא מכילה את תעלות קירור המים והשימון. בזכות הליבה המכלול כולו יכול לפעול באינטנסיביות גבוהה (הטורבינות במגדש יכולות להגיע למהירויות עצומות, עד כ-160,000 סיבובים בדקה!) עם מינימום חיכוך. בזכות איכות זו הטורבו ממלא את ייעודו בלי להישחק בקצב מהיר מדי. כמו כן משפיעה הליבה של זמן ההשהיה של פעולת הטורבו.

שיפוץ טורבו שהליבה שלו לא תקינה

העומס הרב שמוטל על טורבו לרכב גורם לכך שבסופו של דבר הבלאי המצטבר יחייב החלפה או שיפוץ. שיפוץ מקצועי של הטורבו מבוסס על החלפת הליבה בשלמותה, כלומר הוצאת ה-CHRA והרכבת אחד חדש במקומו. חשוב מאוד להקפיד להשתמש בליבה איכותית שמותאמת לטורבו, ולמעשה מומלץ לעבוד אך ורק עם CHRA מקורי שמגיע מהיצרנית של הטורבו. עוד דגש בדרך לנהיגה מהנה ויעילה בזכות המגדש המחודש הוא בדיקות קפדניות של הרכיב הזה, וכן איזון באמצעות מכונה ייעודית.

איך הליבה תורמת לתפקוד מיטבי של טורבו?

הפעולה של מנוע בנזין סטנדרטי מבוססת על עיקרון פשוט: אוויר נשאב פנימה, במקביל זורם דלק אל הצילינדר, שני מרכיבים אלה נדחסים ביחד וניצוץ קטן שורף את התערובת כך שנוצרת אנרגיה – שמניעה את הבוכנות ובעצם את הרכב.

אם המטרה היא יותר כוח, נדרשות גם כמות גדולה יותר של דלק וגם כמות גדולה יותר של אוויר. במנוע ללא טורבו, כמות האוויר מוגבלת ע"י נפח הצילינדר. אפשר כמובן להגדיל את הצילינדר, אבל במקרה כזה המנוע יהיה גדול וכבד – כבד יתר על המידה.

וזו בדיוק הגדולה של הטורבו: החלק הזה, שמבוסס על תגלית של מהנדס שוויצרי לפני יותר מ-100 שנים, מספק למנוע עוד אוויר גם בלי להגדיל את הצילינדרים. הוא עושה זאת באמצעות טורבינות אשר מחוברות על גבי ציר, שכאמור נמצא בתוך הליבה. הכוח שמפעיל את הטורבינות מגיע מהגזים שנפלטים ממילא מהמנוע (בדרכם לאגזוז וממנו החוצה מהרכב). הטורבינה מפעילה קומפרסור שמחדיר עוד אוויר למנוע, ובהתאם פעולת המגדש יעילה במיוחד ומשדרגת את ביצועי הרכב במידה ניכרת.

המהירויות הגבוהות מאוד של הטורבינות המסתובבות חייבו פתרונות אפקטיביים שיבטיחו קירור (בגלל החום האדיר שנוצר במגדש), איטום ומיסוב. מיסבים כדוריים לא יכולים לעמוד בעומס רב כזה, ולכן נעשה שימוש בתותבים מפלדה קשיחה וברמת ליטוש מדויקת במיוחד. 

על מה חשוב להקפיד כשמתקינים טורבו?

גם כשמשפצים טורבו וגם כשמתקינים מגדש חדש ברכב, חשוב מאוד להקפיד על איכות החלקים. רק טורבו של יצרנית אמינה ומקצועית, שעבר בדיקות מדוקדקות, יספק את מלוא התועלת האפשרית – ולכן מומלץ לוודא שהמקור של כל רכיב, בין אם זהו כל הטורבו ובין אם "רק" הליבה, הוא יבואנית חלקי חילוף לרכב שאפשר לסמוך עליה.


אולי יעניין אותך גם:

4.7/5 - (4 votes)