גיר לרכב
גירים מיבוא
אנו מיבאים גירים לכל סוגי הרכבים, גירים אוטומטים וגירים רגילים, מגוון המוצרים שלנו הינו מהגדולים בעולם ואנשי המקצוע שלנו בתחום הגירים (תיבות ההילוכים) הינם מהטובים בארץ ובעולם אשר מהווים מקור ללמידה לספקים ולקוחות מהארץ ומהעולם.
אנו מספקים תיבות הילוכים לכל מוסכי הרשת של היבואנים וכן גם למרכזי הפצת החלקים של היבואן עצמו אשר מוכר הוא בעצמו למוסכי הרשת שבבעלותו.
אנו מספקים גירים וחלקי גירים למכוני השיפוץ הגדולים בארץ ומעניקים מענה יום יומי לעוד ועוד דגמים חדשים שקשה למצוא וכן מלאי שוטף של גירים באיכות גבוהה שמתאימים לבקשתם.
למה לא גיר משופץ?
לא רק בתחום הרכב זה נכון לכל תחום ועניין: אין כמו מוצר סגור אשר לא נפתח מעולם ותוקן ("שופץ") ע"י יד אדם.
מוצר שנפתח ושופץ או תוקן לא יחזור להיות כפי שהיה חדש או משומש מהחברה וזה נכון לגבי כל מוצר שנמצא סבבנו בחיים מבלנדר ועד מכונת כביסה.
מה עושה הגיר ולמה אסור להתפשר לגביו?
הגיר הוא השם המקובל לתיבת ההילוכים – המערכת החשובה שתפקידה הוא לתאם בין המנוע לבין ההתקן שהוא מניע. בפרט מאפשר הגיר ליצור את היחס הרצוי בין מהירות לבין עוצמת מומנט בהתאם לרצונם של הנהג או הנהגת ברכב. באופן כללי ישנו יחס הפוך בין מומנט לבין מהירות הסיבוב של המנוע, וכך למשל כשהמכונית בהילוך נמוך המומנט של המנוע גדל – במצב שכזה הוא יכול להתגבר בפחות מאמץ ובאפקטיביות גבוהה יותר על ההתנגדות לתנועה.
חשוב להבין שלכל מנוע יש תחום של סיבובים לדקה שבו הוא אפקטיבי. גיר תקין שומר את המנוע בתוך תחום זה ומונע ממנו לחרוג – כשמנוע מגיע לרמה גבוהה מדי של סל”ד, כלומר מחוץ לתחום הנ”ל, הוא עלול להינזק בצורה חמורה ואפילו בלתי הפיכה. ברמה נמוכה מדי של סיבובים לדקה המומנט יהיה נמוך מאוד ולא ניתן יהיה להתחיל בנסיעה. בנוסף, ככל שמהירות הרכב גבוהה יותר, העוצמה של הכוחות שפועלים עליו גדלה ויש מומנט גדול יותר שמתנגד לו, וחשוב כמובן לספק לכך מענה – גיר לא איכותי לא תמיד יצליח ליצור את המומנט הרצוי בכל מצב.
בכל מקרה את תוצאות העברת הכוח מהמנוע אל גלגלי הרכב, תוך כדי ויסות ובקרה – הן לגבי הכוח והן לגבי המהירות – ניתן לראות במחוונים השונים שבלוח המחוונים: מד המהירות ומד סיבובי המנוע בדקה (סל”ד). פעולת הגיר באה לידי ביטוי כמובן גם באופן שבו מגיבה המכונית לרצונו של כל נהג. גיר לא תקין לחלוטין מוביל למצבים לא רצויים כמו רעשים בזמן הנסיעה, נסיעה לא חלקה ואפילו רגעים שבהם הרכב מיטלטל או לא מגיב לרצונו של הנהג. לעתים עלולה להיגרם סכנה של ממש לנהג וליושבים איתו ברכב, ועל כן בכל פעם שמופיע סימן אזהרה (רשימה מפורטת של אורות אדומים שכדאי להכיר מופיעה בהמשך המאמר) חשוב להגיע מיד למכון גירים מקצועי.
כיצד מתבצעת פעולתו של גיר לרכב?
הפעולה של גיר לרכב מבוססת על גלגלי שיניים. עיקרון הפעולה של גלגל שיניים פשוט: הוא מגביר את המומנט תוך כדי שהוא מפחית את המהירות, או להפך – מגביר מהירות ומפחית את המומנט. אם למשל גלגל שיניים בהיקף של 24 ס”מ מסובב גלגל שיניים בהיקף 12 ס”מ, המהירות המתקבלת מוכפלת ומצד שני המומנט יהיה חצי מהמומנט המקורי. מערכת שבה כיוון הסיבוב של גלגלי השיניים יכול להשתנות מאפשרת את שתי הפעולות הנדרשות של גירים לרכב, גם הגדלת המומנט וגם הגברת המהירות.
עוד כדאי לדעת שישנם שני סוגים של גלגלי שיניים בתיבות ההילוכים. סוג אחד הוא זה שבו השיניים ישרות, וסוג שני הוא זה שבו השיניים אלכסוניות. הסוג הראשון זול יותר, והסוג השני מבטיח פעולה יעילה יותר ושקטה יותר. הבחירה כמובן מושפעת מכל הפרמטרים הנ”ל. הבחנה חשובה נוספת היא בין גירים אוטומטיים לבין גירים ידניים.
גירים אוטומטיים מול גירים ידניים – יתרונות וחסרונות
אחת הבחירות החשובות של כל מי שקונה מכונית חדשה או משומשת היא של אופן העברת ההילוכים – האופציות העיקריות הן כאמור גיר ידני וגיר אוטומטי, ובנוסף להן ישנן גם תיבות הילוכים רובוטיות, תיבות הילוכים חצי אוטומטיות ותיבות הילוכים רציפות.
בישראל רוב כלי הרכב החדשים מתאפיינים בגיר אוטומטי. באירופה לעומת זאת תמצאו מכוניות רבות עם גיר ידני. באופן טבעי לכל אופציה יש גם יתרונות וגם חסרונות וכדאי לדעת גם את אלה וגם את אלה כדי לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר בהתאם לסדרי העדיפויות שלכם.
במכונית עם גיר ידני הנהג הוא זה שמעביר את ההילוכים באמצעות מוט הילוכים ודוושת קלאץ’. גיר אוטומטי פוטר את הנהג מהצורך להתעסק עם מוט הילוכים ועם קלאץ’ – ההעברה מתבצעת על-ידי הרכב עצמו. היתרונות העיקריים של האופציה האוטומטית הם שקל יותר לנהוג ברכב, ובפרט כשהנסיעה היא באזור עירוני שמתאפיין בעומס תנועה או כשישנם כבישים בעלי שיפוע משמעותי. היתרון העיקרי של הגיר הידני הוא שמדובר במערכת מכנית פשוטה יותר ועל כן עמידה יותר. החסרונות של הגיר האוטומטי הם הנטייה שלו להתקלקל בקצב מהיר יותר בהשוואה לגירים ידניים, המחיר הגבוה יותר והעובדה שיכולת השליטה של הנהג פחותה. עוד כדאי לקחת בחשבון שעם גירים אוטומטיים צריכת הדלק תהיה לרוב מעט גבוהה יותר.
באילו מקרים נדרש שיפוץ גיר?
למרות שכאמור גיר אוטומטי נוטה להתקלקל יותר מגיר ידני, בישראל מרבית כלי הרכב מצוידים בתיבת הילוכים מסוג זה. על-מנת לצמצם את הסיכון לפגיעה בגיר ולצורך בשיפוצו, ובמקרים רבים בעצם בהחלפתו, חשוב מאוד להקפיד על תחזוקה בהתאם לכל ההנחיות. בפרט חשוב להגיע בזמן לכל הטיפולים התקופתיים ולא לדחות אותם.
המלצה חשובה מאוד נוספת שיכולה לחסוך לכם כסף רב – שיפוץ גיר או החלפת חלקים בגיר הוא פעולה יקרה – היא להקשיב למנוע ולרכב ולשים לב לכל סימן אזהרה. הרשימה המלאה של האורות האדומים לגבי מצב הגיר היא:
* רעש של נקישה בזמן העברה של הילוכים.
* צלילים חריגים אחרים – למשל זמזום או יללה בזמן שמתבצע מעבר של הילוך.
* רכב לא מגיב – להעברת ההילוך (למרות שהרעש של המנוע מעיד על הפעלת כוח רב יותר).
* רעידות או טלטלה במכונית בזמן מעבר הילוך. ככל שהתנועה פחות חלקה כך קרוב לוודאי שהבעיה חמורה יותר.
* ריח שרוף – מקור אפשרי לריח שכזה הוא התחממות מרובה מדי של נוזל התמסורת. זוהי בעיה שנובעת משימוש בנוזל לא נכון או כשהכמות שלו מתחת לרצוי, וללא טיפול מידי עלולה להוביל לשבירת התמסורת. גם דליפה של נוזל זה היא סימן אזהרה שאסור להתעלם ממנו.
* מכונית לא מגיבה אחרי שמעבירים הילוך – ישנם מצבים שבהם הרכב לא זז אחרי העברה של הילוך, בעיקר כתוצאה ממחסור בנוזלי התמסורת או בשימוש בנוזלים לא נכונים. בכל מקרה חשוב להגיע לאנשי מקצוע מיומנים שיבדקו מהו הגורם לתקלה.
מכון גירים
כשגיר לרכב לא מבצע את תפקידו רב החשיבות באופן מושלם התוצאה עלולה להיות כאמור נזק חמור למנוע (ולכן גם נזק כספי משמעותי מאוד לבעל הרכב) ואפילו סכנה לחיי הנהג ולחיי כל מי שנמצא איתו במכונית. בהתאם כל אינדיקציה שמעידה כי ייתכן שיש בעיה בגיר, בין אם מדובר על גיר ידני ובין אם על גיר אוטומטי, מחייבת פנייה מידית לאנשי מקצוע אמינים ומיומנים.
מכון גירים איכותי הוא כזה שמשתמש אך ורק בתיבות ההילוכים האיכותיות ביותר הקיימות כיום, וכמו כן עושות שימוש בחלקי גירים מובחרים כך שכל שיפוץ גיר יניב רכב תקין לחלוטין.
קבוצת שלמה נאור מייבאת גירים אוטומטיים וידניים לכל סוגי המכוניות על בסיס ידע מקצועי רחב היקף שהצטבר בחברה ומתוך אחריות מלאה למכוניות שבהן יותקנו הגירים – וכמובן לנהגים ולנוסעים.