בדיקת טורבו לרכב
טורבו הוא רכיב שמשדרג באופן משמעותי את הביצועים של המנועים ברוב סוגי כלי הרכב. בהתאם ניתן לראות מגדש טורבו ביותר ויותר מכוניות. הפעולה של חלק זה מתאפיינת באינטנסיביות רבה, ולכן הוא נשחק בקצב מואץ ועלול להיפגם. בדיקת טורבו לרכב מאפשרת לקבל תמונת מצב מלאה ומדויקת לגביו, וכך לקבל את ההחלטה הנכונה ובפרט להחליט האם נדרש שיפוץ או שמא עדיף להתקין טורבו חדש. בעמוד זה תמצאו מידע מקיף אודות הבדיקה, הסימנים שמעידים כי ישנה בעיה והשיקולים בדרך להחלטה המיטבית.
באילו מקרים כדאי לבצע בדיקת טורבו?
שני הסימפטומים העיקריים לתפקוד לא תקין או לא מיטבי של הטורבו ברכב הם זריקת שמן ורעשים חריגים. זריקת השמן היא תוצאה של איטום לקוי שגורם לכך שכתמי שמן יופיעו על גבי הטורבו עצמו או על החלקים שנמצאים בקרבתו בתוך המנוע. הרעשים החריגים יכולים להיות שריקות, חריקות ויש עוד אופציות – בכל מקרה כזה מומלץ להגיע מיד לבדיקה מקצועית של הטורבו משום שהתעלמות מכך שיכולה להיות בעיה עלולה לגרום להחמרתה ולנזקים קשים.
מה בוחנות בדיקות טורבו?
בדיקת טורבו לרכב בוחנת את כל המרכיבים של המערכת הזו: האטמים, מערכת הנשמים, הטבעות, מניפת הטורבו, גלגלי הטורבו, המדחס ובית המדחס, הטורבינות, התותבים ועוד. בהקשר זה כדאי לדעת שפעולת הטורבו, שמבוססת על סיבובים מהירים מאוד של שתי טורבינות, עלולה לייצר שחיקה משמעותית של כל אותם חלקים.
תקלות ספציפיות אפשריות הן סתימה במערכת הנשמים עקב הצטברות לכלוכים, אטם שלא ממלא את תפקידו, טבעת פגומה, חיכוך בין גלגלי הטורבו לבית המנוע, פגם בטורבינות ועוד. בדיקה מקיפה של תפקוד המערכת מאפשרת לזהות מהו החלק הבעייתי ובהתאם לקבל את ההחלטה הנכונה לגבי הטורבו כולו.
איך מתבצעת בדיקת טורבו לרכב?
מאחר שהטורבו הינו רכיב עצמאי, הוצאתו מהמנוע היא פעולה פשוטה למדי. יחד עם זאת הבדיקה עצמה כבר מחייבת מיומנות ספציפית.
בדיקת טורבו מתבצעת באמצעות מכונה ייעודית שנקראת Balance Machine. מכונה זו נמצאת גם בשימוש יבואניות חלקי חילוף לרכב מקצועיות, וזאת על-מנת לבחון את מגדשי הטורבו המיובאים, ובפרט אלה המשופצים או המחודשים, וכך לוודא שהם אכן איכותיים.
מכונת איזון בוחנת את מידת האטימות של המערכת, בודקת אם יש נזילות של שמן, את תפקוד הטורבינות והציר ובאופן כללי את ביצועי המגדש בתנאים שונים. הפלט של המכונה, כשהוא נקרא ע”י איש מקצוע מיומן, מבטיח אבחון מדויק של כל תקלה.
תיקון הטורבו, קניית מגדש חדש או משומש?
אם בדיקת טורבו לרכב מצביעה על בעיה כלשהי ו/או חלק פגום, יש 3 אפשרויות לטפל בכך: האפשרות הראשונה היא לתקן את הטורבו, בין אם ע”י שיפוץ אותו חלק פגום ובין אם ע”י החלפתו בחדש. ישנם גם מקרים שבהם ההמלצה היא להחליף את כל המערכת, ובמצב כזה ניתן לבחור בין מגדש חדש למחודש. באופן טבעי טורבו חדש, “מהניילונים”, הוא האופציה הטובה ביותר אבל גם היקרה ביותר. טורבו משופץ או מחודש חוסך סכום כסף משמעותי, ואם הוא מגיע ממקור איכותי – שכאמור מקפיד לבצע בדיקות מדוקדקות בעזרת מכונת איזון – אפשר לסמוך עליו ולדעת שהוא ישפר את ביצועי הרכב לטווח ארוך.
אולי יעניין אותך גם