אטמי מנוע
בואו נעשה סדר לגבי אטמי מנוע
ביום יום, אטמים יהיו על פי רוב רכיבים המיוצרים מגומי או מחומר גמיש ורך אחר. אולם כאשר מדובר על מנוע הרכב, האטמים חייבים להיות עמידים וחזקים בצורה שאף חומר דמוי גומי סטנדרטי יוכל להיות. בעזרת קבוצת שלמה נאור נעשה לכם סדר לגבי כל מה שצריך לדעת אודות האטמים החשובים הללו. נסביר מאילו חומרים הם מיוצרים, מדוע כיום כבר לא מייצרים אותם מאסבסט, מה קורה אם אטם ראש מנוע לא אוטם כמו שצריך, איך מזהים אטמים לא תקינים ועוד.
מאילו חומרים ניתן לייצר אטמי מנוע
חשוב לציין כי ברכב ממוצע ניתן לזהות כמה וכמה סוגים של אטמים. האטם שהוא ככל הנראה החשוב והקריטי ביותר הינו אטם ראש מנוע. ניתן לייצר אותם מכל מיני חומרים, בתנאי שהללו יהיו עמידים לעומסים ולחום הנוצרים במנוע. ככלל, כל חומר שיהיה עמיד בקירוב כמו בלוק המנוע או ראש המנוע יוכל להתאים להכנת אטם (אפשרי בשילוב חומרים נוספים לשיפור אטימה). למשל, ברזל, נחושת, חומרים סיליקוניים, פלדה רב שכבתית, מרכיבים של ויטון (סוג של גומי מאוד חזק). על מנת לסבר את האוזן, נדגיש כי במקביל, נדרשים גם אטמים לבית מסננן השמן, אטמי שסתומים, גומיות מיוחדות לרדיאטורים, רינגים לאיטום הבוכנות ועוד.
מדוע לא מייצרים כיום אטמי אסבסט
בעבר חלקי אטמים יוצרו מחומרים כדוגמת אסבסט משום שהם עמידים ביותר לחום. למרות מחירם הזול והזמינות הגבוהה, כיום אין להשתמש באסבסט ליצירת אטמי מנוע משום שכאשר החומר הזה מאבד את שלמותו, הסיבים שלו מתפזרים באוויר. אם נושמים את הסיבים (אפילו מבלי להרגיש זאת) נוצרת סכנת למחלת ריאות קשה ביותר ובלתי ניתנת לריפוי.
בעבר, ניתן היה למצוא אטמים מחומרים נוספים כגון גרפיט, אשר נחשבים לפחות עמידים מהפתרונות המובילים בימינו. בין היתר, יצרני רכב מובילים מייצרים כיום אטמים רב שכבתיים, מפלדה בתוספת חומרים גמישים וקשים דמויי גומי. קיימים גם אטמים מנחושת וכן אטמי טבעת שמשלימים את האטימה בצילינדרים עצמם.
מה קורה אם האטם כושל (לא תקין או פגום)
מדוע בעצם ראש המנוע זקוק לאטמים: בתוך המנוע פועלים וזורמים כל מיני נוזלים וגזים. בין היתר, המנוע יונק תערובת של דלק ואוויר שמועברים לצילינדרים ולתא הבעירה. נוזלי קירור אחראים לשמירה על חום בטווח סביר וכן זורם גם שמן לצורך שימון חלקים נעים. בנוסף, נפלטים גזים שרופים שיוצאים מהצילינדרים דרך שסתומי הפליטה.
הסמיכות של הגזים והנוזלים השונים והלחצים הגבוהים מאוד עלולים לגרום לתוצאה לא רצויה ואף מסוכנת או מזהמת – התערבבות של החומרים השונים. לצורך כך, מותקן אטם המנוע. הוא גם שומר על המנוע ובמיוחד מונע מגע בין חומרים שצריכים להיות מופרדים זה מזה. העובדה שבצילינדרים קיימים לחצים עצומים מחייבת אטמים איכותיים, בכל רגע. בקצרה, זה מה שיכול לקרות אם האטמים לא תקינים:
- שמן המיועד לשמור על המנוע עלול להישרף.
- איטום לא תקין יגרום לבלאי וגם לזיהום אוויר. נוזל הקירור עלול להישרף ולגרום לעליה בחום המנוע.
- המנוע עלול להתחמם מאוד כך שיעילותו תרד ואף עד לגרימת נזק לחלקי המנוע השונים.
- דליפת נוזלי קירור עלולים לגרום לתקלות ונזק לממיר הקטליטי.
איך ניתן לזהות אטמי מנוע לא תקינים או פגומים
אחד הסימנים הברורים ביותר של נזק לאטמי המנוע הינו פליטת עשן מהאגזוז. עשן לבן וסמיך, למשל. בעלי הניסיון ידעו לזהות אפילו לפי צבע העשן, מה בדיוק גורם לכך – שריפת שמן או נוזל קירור. במוסך, ניתן לזהות אטמי ראש מנוע פגומים על ידי זיהוי גזים בתוך נוזל הקירור. כמו כן קימת אפשרות לבצע בדיקה על ידי מד לחץ. אם רואים עליה בחום המנוע, זהו סימן אפשרי נוסף לכשל באטמים (או לתקלה אחרת בראש המנוע עצמו). אנו בקבוצת שלמה נאור מספקים פתרונות מייבוא, לרבות גירים, מנועים לכל סוגי הרכבים (אפשרי הזמנות מיוחדות).
אולי יעניין אותך גם: